دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
03 مهر 1402 - 10:43

اردوگاه الهول؛ مزرعه پرورش نسل جدید داعش

برخی شواهد و قرائن حکایت از آن دارد که آمریکا و رژیم صهیونیستی و هم‌پیمانان منطقه‌ای آنها مانند ترکیه، درصدد احیاء گروه داعش و تفکر داعشی در سوریه و عراق - خصوصاً سوریه- هستند
کد خبر : 15159

پایگاه رهنما:

برخی شواهد و قرائن حکایت از آن دارد که آمریکا و رژیم صهیونیستی و هم‌پیمانان منطقه‌ای آنها مانند ترکیه، درصدد احیاء گروه داعش و تفکر داعشی در سوریه و عراق - خصوصاً سوریه- هستند. تحرکاتی که این روزها در جنوب و شرق و شمال سوریه (مرز مشترک این کشور با عراق) شاهد هستیم از این قبیل است.

سوریه و عراق؛ گرفتار تروریسم سازمانیافته

تروریسم یکی از بزرگترین مصیبت‌هایی بوده که بر مردم عراق نازل شده است. بسیاری از عراقی‌ها وقتی سخن از اردوگاه‌های نگهداری از خانواده داعشی‌های سابق می‌شود داغ تابستان سیاه سال ۲۰۱۴(۱۳۹۳) برایشان تازه می‌شود؛ تجربه تاریخی هولناکی که ملت عراق با ظهور مخوف‌ترین گروه ترویستی که بشریت تاکنون نظیر آن را به خود ندیده است از سر گذراندند اما سال ها پس از پایان این خلافت ترس و وحشت، هنوز با آلام و تأثیرات منفی روحی و روانی، اقتصادی و اجتماعی و... آن دست و پنجه نرم می‌کنند. ترس عراقی‌ها اما چندان هم بی‌راه نیست زیرا از اردوگاه‌های نگهداری از خانواده‌های اعضا داعش به‌عنوان «مزرعه پرورش تروریسم» تعبیر شده است؛ جایی که کودکان و نوجوانان توسط زنان و مردان با اندیشه‌های تکفیری شست و شوی مغزی شده و مستعد تبدیل شدن به نسل جدید سربازان داعش هستند.

اهل سنت قربانیان تروریسم تکفیری

نگرانی و ترس از خطرات شیوع مجدد ویروس تروریسم تکفیری تنها محدود به شیعیان و یا اقلیت‌های مذهبی هم نمی‌شود و مردم اهل سنت که خود قربانی نخست اقدامات تکفیری‌ها بوده‌اند نیز بوی خطر را استشمام کرده‌اند تا جایی که اخیراً «جبار المعموری» رئیس اتحادیه علمای اهل سنت عراق با هشدار نسبت به تهدیدی که اردوگاه «الهول » بر امنیت عراق و منطقه دارد، از نقش سرویس اطلاعاتی آمریکا در ترویج تفکر تروریستی خطرناک در میان افراد ساکن در این اردوگاه سخن گفته است.

وی در گفتگو با پایگاه خبری المعلومه با تأکید بر این که «اردوگاه الهول به مأمنی برای ترویج میراث تفکر افراطی افرادی همچون اسامه بن لادن و الزرقاوی و البغدادی تبدیل شده است»، افزود: از سال‌ها پیش نسبت به خطر اردوگاه الهول سوریه در تولید تفکر تروریستی با نظارت آمریکایی‌ها بر امنیت عراق هشدار داده‌ایم. المعموری هم‌چنین اعلام کرد که در این اردوگاه بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ زن بیوه سران گروهک تروریستی داعش زندگی می‌کنند که شوهران آنان در عراق، سوریه و دیگر نقاط کشته شدند، اما اکنون زنان بیوه آنان با شستشوی مغزی و ترویج تفکرات افراطی در جمع کودکان و دختران،  آنان را با فرهنگ مرگ و قتل آشنا می‌کنند.

اردوگاه الهول کجاست؟

اردوگاه «الهول» در حومه جنوبی شهر الحسکه در شمال سوریه و نزدیکی مرزهای این کشور با عراق واقع شده است. آمارهای متفاوتی در مورد تعداد افراد حاضر در اردوگاه‌های بازماندگان خانواده‌های داعشی وجود دارد اما به صورت میانگین برآورد می‌شود که در این اردوگاه‌ها حدود ۶۰ هزار نفر از حدود ۶۰ کشور جهان حضور داشته باشند که اکثر آنها سوری و عراقی هستند. پیشتر وزیر مهاجرت و آوارگان عراق خبر داده بود که بیش از ۸ هزار خانواده عراقی در اردوگاه الهول سوریه حضور دارند و اکثر آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. دو سوم این کودکان زیر ۱۸ سال و بیش از نیمی از آنها زیر ۱۲ سال هستند. ترس از وفاداری به دیدگاه‌های تکفیری در میان بازماندگان این اردوگاه موجب شده تا موضوع بازگشت این افراد به کشورهایشان تاکنون به تأخیر بیافتد.

الهول ؛ مزرعه پرورش نسل جدید تروریست ها

وجود این تعداد از افراد با سن کم و مستعد پذیرش ایدئولوژی تکفیری از مدت ها قبل توجه مسئولان عراقی را به خود جلب کرده است و تنها محدود به اکنون نمی‌شود چنان‌که در تیر ماه سال گذشته (۱۴۰۱) ایوب الربیعی، عضو سابق کمیته امنیت پارلمان عراق، نسبت به ظهور نسل چهارم داعش ظرف چهار سال آینده در اردوگاه الهول هشدار داد.

در همین ارتباط قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق نیز در نشستی که در خردادماه امسال در مرکز مطالعات استراتژیک النهرین در بغداد برگزار شد، هشدار داد: «حضور کودکان در اردوگاهی که در آن نفرت و جنایت در حال گسترش است، نسل جدیدی از تروریست‌ها را ایجاد خواهد کرد. این کودکان قربانی هستند. تروریست‌ها باید طبق قوانین پاسخگو باشند و از مجازات فرار نکنند.» وی از جامعه جهانی خواست تا از کشورها بخواهد اتباع خود را از اردوگاه بازگردانند. وی هم‌چنین پیشنهاد برگزاری کنفرانس بین‌المللی وزیران را با هدف یافتن راه حلی برای تعطیلی این اردوگاه داده بود.

اوایل هفته گذشته «جیهان حنان» ، مسئول اداری اردوگاه الهول به العربی الجدید گفت: ۹۶ خانواده با مجموع ۳۶۰ نفر از اردوگاه الهول خارج می‌شوند تا به مناطق و خانه‌های خود بازگردند. این دومین گروه از ساکنان سوری است که اردوگاه الهول را در طول سال ۲۰۲۳ ترک می‌کنند. پیش از این نیز اداره خودمختار نیروهای دموکراتیک سوریه در پایان سال گذشته میلادی گروهی از ساکنان شهر منبج استان حلب را بازگرداند که شامل ۶۱ خانواده با تعداد ۲۲۵نفر بود.

گفتنی است هزاران نفر از جمهوری‌های آسیای مرکزی - قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان - به ویژه در سال‌های ۲۰۱۳- ۲۰۱۵ به سازمان‌های تروریستی مختلف در سوریه و عراق، از جمله گروه داعش پیوستند. تعدادی از کشورهای اروپایی همانند کانادا، فرانسه و دانمارک نیز برخی از اتباع خود را بازگرداندند اما همچنان کشورهای خارجی به‌ویژه غربی‌ها همکاری لازم را برای بازگرداندن تمامی اتباع خود صورت نداده‌اند و از بازگشت آنها امتناع می‌ورزند.

طراحی آمریکا و صهیونیسم برای فرار از مخمصه

در این میان یکی از خطرناک ترین سناریوها برای ثبات عراق و سوریه و حتی کل منطقه نگرانی‌های فزاینده از برنامه‌ریزی سازمان اطلاعاتی و امنیتی آمریکایی و صهیونیستی برای بهره‌برداری از وضعیت اردوگاه الهول به‌منظور پرورش نسل جدید تروریست‌های داعش در جهت پیشبرد پروژه بی‌ثبات‌سازی و بحران‌سازی است؛ به ویژه این‌که برنامه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در سوریه عمدتاً با شکست مواجه شده و پس از حل بحران نظامی و امنیتی با بازگشت دمشق به اتحادیه عرب شرایط برای سربرآوردن سوریه جدید قوی فراهم شده است و این به‌معنای نزدیک شدن پایان حضور اشغالگرانه آمریکا در سوریه (پس از عراق) خواهد بود.

هم‌اکنون نیز حضور اشغالگرانه آمریکا که با غارت منابع نفت استان‌های شمال غرب سوریه همراه بوده، با مخالفت و قیام قبایل و عشایر منطقه مواجه شده و این ساکنان محلی برای بیرون کردن اشغالگران و نیروهای مزدور تحت امر آنها دست به سلاح برده‌اند.

قرار گرفتن در چنین وضعیتِ بن‌بست‌گونه‌ای موجب شده تا آمریکا بهترین راه برای گریز از این وضعیت را دامن زدن مجدد به بحران امنیتی از طریق بازمانده‌های داعش ببیند. آنگونه که از سخنان و اظهارات مقامات عراقی و سوریه‌ای برمی‌آید اخبار و اطلاعاتی از منابع مختلف به‌دست آنها رسیده است که آمریکا

بسیاری بر این اعتقادند که حتی برپایی اردوگاه الهول با این وضعیت ، برنامه آمریکایی ها بوده تا مانع از نابودی کامل موقعیت تروریست‌ها در سوریه و عراق شود.

ارسال نظرات